רחל סרי מנהלת "אופק – בית לחירשים עוורים".

אדם החי עם לקות כפולה של חירשות ועוורון מתמודד עם בדידות קשה וניתוק מהסביבה והחברה.
עם התפתחות הטכנולוגיה בשנים האחרונות נוצרו גם אפשרויות חדשות לאדם החירש והעיוור לאנטראקציות עם החברה הכללית.
הבאנו כאן מקצת האביזרים הקיימים בשוק ומצליחים להנגיש לכבד הראיה / עיוור / לקוי שמיעה / חירש את העולם.

האפשרות לקרוא ספר או עיתון, לבצע פעולות במחשב ובאנטרנט מהוות גשר לעולם ולחברה הכללית ומאפשרות להפחית את תחושת הבדידות והתלות באחר.

אביזרים הקיימים לשיפור הראיה

זכוכית מגדלת

זכוכית מגדלת
קיימים בשוק מגוון אפשרויות לזכוכיות מגדלת שונות. עם או בלי תאורה. עם או בלי צורך באחיזה. כל אחד יכול לבחור את זכוכית המגדלת הנוחה והטובה ביותר עבורו. זאת בהתאם לצורך ולאיכות הראיה .

טמ"ס

טמס
טמ"ס (טלויזיה במעגל סגור) שולחני המאפשר ביתר קלות מאי פעם לראות דפוס, כתב יד, ופרטים קטנים אחרים. פשוט הנח מכתב או תמונה על מגש הקריאה הניתן להזזה, וכוון את ההגדלה ותצוגת הצבעים בצורה הטובה ביותר לרמת ראייתך. המסמך ייראה בהגדלה ובצורה חדה על המסך. ניתן לראות בהגדלה כל מה שניתן להניח על מגש הקריאה.

טמ"ס נייד

טמס נייד
טמ"ס רובי אקסל הינו זכוכית מגדלת אלקטרונית בעל מסך בגודל 5 אינץ' המאפשר הפרדת צבעים ברזולוציה גבוהה, למכשיר יש כ 20 סוגי תצוגה ומאפשר להגדיל את הטקסט עד פי 14 מגודלו האמיתי. ניתן לאחוז את המכשיר כמו זכוכית מגדלת או להניחו ישירות על הטקסט.

טמ"ס נייד ZooMax snow 7 HD

טמס HD
טלויזיה במעגל סגור נייד בעל מסך צבעוני בגודל 7 אינץ' באיכות HD. הטמ"ס מאפשר קריאה של טקסט בהגדלה ובצבעים שונים בצורה ידידותית, ניתן להניח את המכשיר ישירות על המסמך, ואו להחזיקו במרחק של מספר מטרים מהמסמך.

מיני טמ"ס נייד Ruby

טמס RUBY
Ruby הינו מיני טמ"ס בעל מסך LCD בגודל "4.3 צבעוני ובאיכות גבוהה ביותר. Ruby קל לנשיאה ונוח לשימוש יום יומי. יכולת הגדלה של עד פי 14!

תוכנות הגדלה למחשב

תוכנת הגדלה ודיבור Magic

Magic
תוכנת ההגדלה Magic מבית חברת Freedom Scientific הינה תוכנה איכותית ומתאימה למערכת הפעלה חלונות 7 ומעלה. התוכנה מגיעה בשתי תצורות, הגדלה והגדלה עם דיבור, כשהדיבור כולל דיבור מלא או דיבור לפי דרישה.

ZoomText Magnifier

ZoomText
תוכנת ZoomText Magnifier הינה תוכנת הגדלה למסך המחשב הטובה בעולם. התוכנה מאפשרת הגדלה מ-X1 עד X36 כולל מצבי ביניים. ניתן לבצע הגדלה של כל המסך או חלקים ממנו. לתוכנה כלים רבים להתאמה מקסימלית של סביבת העבודה. התוכנה פשוטה להפעלה ומאפשרת גישה נוחה למחשב לאנשים אשר סובלים מראיה ירודה. את התוכנה ניתן להוריד ולהתקין למשך 60 יום ניסיון.

מקלדת מקשים גדולים

מקלדת
מקלדת בעלת מקשים גדולים ומתאימה למשתמשים המתקשים בהבחנה של מקשי המקלדת ובעלי ידיים רועדות או ידיים לא יציבות.

צג ברייל Focus14/40/80 Blue

צג ברייל
צג הברייל Focus 14/40 blue של חברת Freedom Scientific הוא צג נייד וקומפקטי, המיועד לשימוש עם מחשב, או טלפון סלולרי, בעבודה או בבית. הגרסה החדשה של צג זה מתאפיינת בעיצוב ארגונומי, חדשני במימדים ובמשקל Ee בגירסת 14 תאים, הצג הינו צג בראייל קטן מאוד וקל לנשיאה ולניוד.

אביזרים לשיפור השמיעה

ישנם שני סוגים של אביזרים לשיפור השמיעה:

מכשיר שמיעה

מכשיר שמיעה
מכשיר שמיעה הינו אביזר אלקטרוני שחייב להכיל את הרכיבים הבאים: מיקרופון – הקולט את צלילי הסביבה.
מגבר – הדואג להגברת הצלילים הנכנסים.
רמקול – השולח את הצלילים המוגברים לאוזן.
סוללה – המספקת אנרגיה להפעלת המכשיר.

רוב מכשירי השמיעה היום מכילים גם מעבד דיגיטאלי המאפשר הוספת מערכות אוטומטיות וכוון מדוייק יותר של המכשירים בהתאם לירידת השמיעה ולרגישות האישית להגברה של כל אדם

שתל קוכליארי ("שבלול")

שתל
שתל השבלול (השתל הקוכליארי) הוא מכשיר אלקטרו־אקוסטי, שמחליף את מכשיר השמיעה במקרים של פגיעה קשה בשמיעה, כאשר תפקודה של האוזן הפנימית איננו תקין והתפקוד עם מכשירי שמיעה לוקה בחסר.

האם השתל מאפשר שמיעה רגילה?

במרבית המקרים השתל מאפשר ללוקים בשמיעתם לקלוט בצורה יעילה צלילי סביבה ודיבור, באופן המאפשר לפתח תקשורת שפתית תוך כדי תהליך של למידה ושיקום.
עיקרון הפעולה של השתל מנסה לדמות את תהליך עיבוד האות השמיעתי במערכת שמיעה תקינה. חלק מהמושתלים אשר איבדו את שמיעתם לאחר רכישת השפה מדווחים כי איכות השמיעה עם השתל דומה לשמיעתם בעבר, אך תמיד נדרשת תקופת הסתגלות ולמידה.

מהם מרכיבי השתל?

השתל מורכב ממרכיב חיצוני ופנימי. החלקים החיצוניים כוללים מיקרופון הקולט את צלילי הסביבה; מעבד דיבור שמעבד ומכין את המידע האקוסטי שנקלט לצורך העברתו לעצב השמיעה; אנטנה ומגנט הנצמדים לראש שתפקידם לשדר את המידע פנימה אל החלקים המושתלים.
הרכיבים הפנימיים מושתלים בניתוח והם כוללים אנטנה ומגנט, אשר קולטים את המידע המשודר מהרכיב החיצוני ומעבירים אותו אל אלקטרודה. האלקטרודה מוחדרת לאוזן הפנימית (השבלול) בניתוח ודרכה מועברים הגירויים לעצב השמיעה.

מה ההבדל בין שתל קוכליארי לבין מכשיר שמיעה?

מכשירי שמיעה מגבירים בצורה אקוסטית את הצלילים, אשר נקלטים על ידי תאי החישה שבאוזן הפנימית.
השתל נועד לסייע במקרים שבהם יש ירידה חמורה בשמיעה, הנובעת מליקוי בתאי החישה שבאוזן הפנימית.
השתל הקוכליארי הוא תחליף לתאי החישה החסרים או הפגומים. בתאים הללו יש מתמיר, אשר ממיר את הצלילים הנקלטים לגירוי חשמלי ומגרה באופן ישיר את עצב השמיעה.

סיכום

מגוון טכנולוגיות פותחו בשנים האחרונות להנגשה ולהקלה על כבדי הראיה והשמיעה .

במאמר זה, סקרנו מקצת מהם. מדי יום נוספות עוד ועוד טכנולוגיות לשילוב של אנשים עם מוגבלות בחברה.

באופק בית לעוורים חרשים בחולון, מקפידים להתעדכן בחידושים האחרונים.
אנו מלווים ומייעצים לדייר בכל השלבים של איתור והתאמת המוצר הטוב ביותר עבורו.
דואגים שיקבל את הזכויות והסבסודים שהמדינה מעניקה בקניית אביזרי הנגשה.
לפרטים ולהתייעצות אפשר לפנות לרחל 050-9337786, rachels@slavpro.co.il .