shutterstock_502429660
איך זה עובד? 

חשבתם פעם על איך "זה" עובד? זאת אומרת, בטוח חשבתם, לפחות פעם אחת… אולי תהיתם ביניכם לבין עצמכם, מתישהו, מה בדיוק קורה שם, בגוף שלכם, בזמן הפעילות המינית? בכל מקרה, תדעו שאתם לא לבד. מחקרים מראים ש95% מבני האדם עסוקים בשלב כלשהו בלהבין מה עובר על הגוף שלהם בזמן הפעילות המינית. באמת.

ומה באמת קורה שם? אז זהו. שזה לא חד משמעי. מאסטרס וג'ונסון (Masters& Johnson, 1966) היו שני חוקרים שהחליטו לנסות לעשות מעיין "סדר" בבלגן הזה שקוראים לו מיניות ולבנות את התהליך בצורת מעגל. הם קראו לו "מעגל התגובה המינית". הם מיפו את מה שקורה לכולנו בזמן קיום יחסי המין מהרגע שהתחלנו את הפעילות המינית ועד לסיומה. בעצם-  כל התהליך שעובר עלינו מבחינה פיזית- גופנית ונפשית- רגשית בזמן הפעילות המינית הוגדר על ידי החוקרים כחלק ממעגל-  החל מרגע תחילת הגירוי, דרך האורגזמה ועד החזרה לרגיעה. מקור השינויים הגופניים בזמן התגובה המינית הוא בכלי דם והשרירים, אשר נעשים מלאים יותר ואף גדושים בדם ומתוחים מאוד בעקבות שינויים באברי המין. אלו שינויים שכמובן לא מתקיימים אך ורק באברי המין אלא בכל חלקי גופנו ובמוחנו. הם חילקו את השינויים לארבעה שלבים עיקריים הזהים אצל נשים וגברים כאחד: עוררות- ריגוש; מישור- פלאטו; אורגזמה- פורקן; רגיעה.

בהמשך אפרט מעט על כל אחד מהשלבים, אבל חשוב שנזכור שמספר שנים לאחר פרסום המעגל הזה, הוסיפה למעגל חוקרת נוספת בשם הלן סינגר קפלן שלב מקדים, שהוא תנאי לתחילת המעגל ולהנעתו והוא- שלב החשק. על שלב החשק ניתן לקרוא במאמר קודם אך במאמר זה נתמקד בארבעת שלבי המעגל וכמובן שניתן דגש על האתגרים שהוא מציב אצל אוכלוסיית נפגעי הנפש, אך לא רק אצלם.


שלב העוררות

שלב זה מתחיל כתגובה לגירוי נפשי כמו פנטזיות, צפייה בסרטים אירוטיים, קריאה בספר ארוטי או גירוי גופני כמו ליטוף, נשיקה או מגע באברים הארוגנים. זהו שלב בו מתרחשים השינויים הפיזיולוגיים בגוף כתוצאה מההתרגשות, מההתלהבות המינית ומהחשיפה לגירויים. משך הזמן יכול להתקצר, להתארך או אפילו להיעלם- תלוי במוכנות האדם לקבל ולהכיל את הגירוי. שלב זה ושלב ההתרגעות צורכים את רוב הזמן של מעגל התגובה המינית. הדבר הראשון שקורה בתחילת השלב הזה הוא הסיכוך (לובריקציה). למעשה מופרש נוזל צלול מדפנות הנרתיק במקביל להופעת הזקפה אצל הגבר, שמקורה מזרימת דם מוגברת הגורמת לניפוח הרקמה הספוגית באיבר המין הזכרי. בנוסף לאלו, אצל האישה, מתרחשים שינויים פיזיולוגים נוספים כמו הזדקרות הפטמות, הופעת אדמומיות באזור החזה עקב התרחבות כלי הדם בעור, בעריה- השטחת השפתיים הגדולות באיבר המין, הגדלת השפתיים הקטנות והדגדגן, התארכות והתרחבות שני השלישים הפנימיים של הנרתיק. למעשה, הנרתיק הופך עצמו למעיין מיכל המכיל את נפח איבר המין הזכרי.

שלב המישור

זהו שלב בו הגירוי המיני הולך וגובר עד לאורגזמה. אורכו ייקבע על פי מידת היכולת של האדם להיענות לגירוי ועל פי איכות הגירוי עצמו. אם התשוקה אינה גבוהה דייה או הגירוי מופסק או לא יעיל- תהיה ירידה משלב זה לשלב ההתרגעות, שיהיה ארוך מאוד. בנוסף, זהו שלב בו רבים מצפים לחדירה ולקיום יחסי מין מלאים. על פי זילברגלד, זוגות רבים ירגישו חסר הן בהיבט הזוגי והן בהיבט התוך- נפשי במידה ולא יוכלו להגיע בשלב זה לחדירה מלאה, ללא קשר לסיבה בגינה לא הייתה חדירה (זילברגלד, 2006). אצל נשים ישנם שינויים נוספים גופניים המתרחשים בשלב זה: עליה בהיקף הפטמות ובגודל השד, האדמומיות בעור מתפשטת לאזור הירכיים והעכוזים, עליה בלחץ הדם, דופק מהיר יותר ונשימות דחופות יותר, עליה במתח השרירים הרצוניים והלא רצוניים של הגוף, הדגדגן מזדקר וגדל ולכן חל שינוי בזוית שלו יחסית לעצם החיק והתחושה היא שהוא "נעלם" מתחת לעורלה והשליש החיצוני של הנרתיק תופח עקב גודש בכלי הדם, דבר הגורם להיצרות הפתח מה שהופל להיות הפלטפורמה האורגזמית.

ברגעים לקראת האורגזמה, השפתיים הקטנות גדלות פי 2-3 מגודלן הרגיל וצבען הופך לסגול כהה עקב הגודש בכלי הדם.

שלב האורגזמה

האורגזמה מתרחשת כאשר מתח השרירים בגוף והגודש בכלי הדם מרביים. בשלב זה משתחררים הגודש בכלי הדם והשרירים הופכים רפויים. משך השלב הזה הוא שניות בדרך כלל אך בעיקרון משך השלב ועוצמתו משתנים מפעם לפעם בהתאם לאדם ובהתאם לגירוי. בתרבות בה אנו חיים זהו שלב הנתפס פעמים רבות כשיא הפעילות המינית והוא גם משווק במדיות החברתיות ובתקשורת כקל להשגה וטבעי אך הוא לא מובן מאליו. לנשים רבות ישנו קושי רב להגיע לתחושת האורגזמה במלואה וגם גברים, על אף הפליטה עצמה, לא תמיד חשים את החוויה המלאה והמספקת.

שלב הרגיעה

ירידה במתח המיני. כל השינויים הגופניים שחלו בזמן הגירוי המיני פוחתים בהדרגה והגוף חוזר למצב של רגיעה, באופן לא רצוני והשרירים הופכים רפויים. אצל גברים, יחלפו דקות ארוכות ואף שעות עד שיוכלו לחזור לשלב החשק ו/או לשלב העוררות. לעומתם, נשים יכולות להגיע לאורגזמה נוספת כתגובה לגירוי יעיל מכל נקודה בשלב זה. זוהי תופעה הקרויה "מולטיאורגזמה".  הדבר לא נכון אצל כל הנשים ובכל המקרים.

מעגל התגובה המיני של הגברים נוסק במהירות אל השיא- האורגזמה, וצונח חזרה לרגיעה.

מעגל התגובה המיני אצל נשים כולל עליות וירידות, הגירוי המיני נבנה באיטיות תוך כדיי הפסקות אך ברגע שאישה מגיעה לשיא הגירוי שלה היא יכולה להישאר ברמה זו לזמן בלתי מוגבל וגם לחוות אורגזמות מרובות בזו אחר זו.

shutterstock_496237495

הפרעות בתפקוד המיני

אנחנו יודעים שהפרעות בתפקוד המיני יכולות לנבוע ממספר סיבות והרגש משחק תפקיד מרכזי במיניות, גם אצל נשים וגם אצל גברים. אם נבין שיש קושי ראשוני בשלב החשק כבסיס להנעת המעגל (ראו מאמר קודם) נבין שעצם מתן פתרון לשלב ראשוני ובסיסי זה הנו קרקע טובה להמשך תהליך בריא ונעים.

אבל עדיין ישנן מספר הפרעות בולטות:

הפרעות בשלב העוררות יכולות להיות קושי להגיע לזקפה או לשמור עליה.

הפרעות בשלב העוררות יכולות להיות כאבי בזקפה, פחד מהחדירה עצמה או קשיים בחדירה.

הפרעות בשלב האורגזמה יכולות להיות פליטה מוקדמת או פליטה מעוכבת.

הפרעות בשלב הרגיעה- פחד שלא נגיע לשם שוב.

ברור לנו שלא ניתן לפתור את כל הבעיות ברגע אחד ולשם כך נדרשת התערבות מקצועית, דיסקרטיות והמון יצירתיות בטיפול והליווי.

שיקום לזוגיות ומיניות בריאה היא חלק מסל הכלים בהם אנו מתמקדים מתוך ההבנה שכאשר אנחנו חווים סיפוק מיני, אנחנו חווים סיפוק מהחיים.

מזמינים אתכם להתייעץ איתנו בכל שלב בדרך