נילי חן, מטפלת בשירות מעטפת

אצלנו במעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם, אנו מטפלים בקשיי שינה במטרה לבנות "חליפה טיפולית ושיקומית" המתאימה עבורכם. לפרטים נוספים, לחצו כאן וצרו עימנו קשר.

קשיי שינה הם תופעה נפוצה ביותר, ורב האנשים סובלים מתקופות בהם חווים שינה פחות איכותית. בין אם אלו קשיי הירדמות, יקיצות תכופות לאורך הלילה, או יקיצה מוקדמת, השינה פחות מספקת ותחושת עייפות נותרת ללוות אותנו לאורך היום העוקב.

קשיי שינה

מדוע זה קורה לנו?

סיבה אחת היא גורמים ביולוגיים

לעיתים יש גורם ביולוגי כגון פגיעה במחזור הערות-שינה הטבעי של הגוף, קוצר נשימה שקורה בזמן שינה ומעיר אותנו על מנת לקחת נשימה עמוקה (sleep Apnea), שלפוחית שתן מלאה שמעירה אותנו להתפנות, כאבים שונים וכדו'. במידה ואתם סובלים מקשיי שינה, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה ולבדוק האם גורם ביולוגי מעורב בכך, ואיזה טיפול רפואי עשוי להתאים.

סיבה נוספת ושכיחה הינה מתח נפשי:

מתח נפשי הינו שם כולל לתחושות מתח, עצבנות, חרדה, עצבות, תסכול וכעס עמן אנו מתמודדים ביום-יום שלנו. מתח נפשי עשוי להשפיע עלינו גם ברמה גופנית – תחושת עוררות מוגברת, דפיקות לב מואצות, הזעה, נשימות קצרות ושטוחות ועוד. כמה פעמים נכנסתם למיטה וחוויתם תחושה שהמח ממשיך לדהור? שאתם לא מוצאים תנוחה נוחה? שחם לכם או קר לכם מדי?

מתח נפשי

מה מטריד אתכם?

במידה ואתם חווים הפרעה בשינה, חשוב לעצור ולבדוק מה מטריד אתכם. שאלות מנחות עשויות להיות:
מתי התחילו הקשיים בשינה? מה קרה סביב תקופה זו? האם אתם מרוצים מהעבודה שלכם? ממערכות היחסים שלכם עם אחרים? האם משהו מפחיד אתכם?
חשוב לערוך בירור מעמיק על מנת לזהות את שורש הבעיה ולטפל בה. את הבירור ניתן לערוך ביניכם לבין עצמכם, עם אדם קרוב המכיר אתכם טוב, וכן באמצעות פניה לטיפול נפשי.
shutterstock_228685420

נוכל לתאר מספר מקרי בוחן מנסיוננו:

רינת בת 35, נשואה ואם לשני ילדים, החלה לסבול מקשיי הירדמות מספר חודשים לפני שפנתה לטיפול בנושא.
על פניו, רינת הרגישה כי היא מרוצה מחייה, מאושרת בזוגיות ונהנית מטיפול בילדיה. כמו כן, קודמה לאחרונה במקום עבודתה ומרגישה מסופקת גם בהיבט זה.
מבחינה חברתית חשה מוקפת בחברים. "אני לא מבינה למה אני לא מצליחה פשוט להירדם" אמרה רינת למטפלת שלה, "פעם הייתי נכנסת למיטה ומיד צונחת לשינה עמוקה".
בחינה משותפת של רגשותיה ומחשבותיה בטיפול העלתה שרינת מרגישה ש"טוב לה מדי" וכי היא מתמודדת עם חרדה עמוקה שמשהו רע יקרה ו"יקלקל" את כל מה שהצליחה לבנות בחייה.
חרדה זו לא הצליחה למצוא לה מקום אצל רינת במהלך היום, שכן היתה עסוקה מאוד, אך בלילה כאשר היתה נשכבת לישון חשה מתוחה וחסרת שקט.
הטיפול ברינת התמקד בעיבוד תחושות חוסר שליטה והשלמה עם חוסר וודאות. בהדרגה חזרה רינת להרדם בקלות רבה יותר.

קשיי שינה וחרדה – הסיפור של שלומי

שלומי בן 28, סובל מחרדה חברתית. בשנתיים האחרונות הפסיק לעבוד ונמצא רב הזמן בבית.

שלומי פנה לטיפול מתוך מצוקה רבה ושאיפה לחזור לתפקוד תקין. במהלך הטיפול העלה גם כי סובל מקשיי שינה: ישן כשעתיים בלילה, ולאחר מכן משלים שעות שינה במהלך היום.

התנהלות זו מפריעה ליכולתו לקום בבוקר ולכן מאמין שלא יוכל לחזור למקום עבודה. הטיפול כלל ליווי תרופתי והתמקד בטכניקות שונות להתמודדות עם חרדה, בחינת דפוסי מחשבה לא תפקודיים תוך אימוץ דפוסים חלופיים ולמידת ניהול מחלה.

במקביל, קישרנו את שלומי עם מלווה תעסוקתית שעבדה איתו על מציאת מקום עבודה המתאים לצרכיו וליכולותיו.

עם התקדמות הטיפול, שלומי השתלב במקום עבודה חדש מתאים יותר, ותאר תחושת סיפוק עצמי על הישגיו. במקביל, חלה הטבה בשינה שלו והוא חש אנרגטי יותר במהלך היום.

קשיי שינה ופרידה – הסיפור של נתן

נתן בן 54, גרוש, פנה לטיפול עקב קשיי שינה ותאר כי מתעורר באמצע הלילה, וכאשר אינו מצליח לחזור לישון ניגש למקרר ואוכל, באופן זה השמין בשנה האחרונה ב-10 ק"ג. בבירור עלה כי התופעה החלה בסמוך לגירושיו, וכי מאז גם חש שמסתגר יותר, "נעלם" לחברים, ומושקע יותר בעבודה.

בבחינת החוויה של נתן סביב סיום הקשר הזוגי עלו רגשות כעס, תסכול, חרדה ודכאון, ורגשות אלו מופיעים בעצמה רבה באמצע הלילה כאשר מתעורר משינה, על כן פונה "להתנחם" עם אוכל מול הטלוויזיה.

הטיפול התמקד בעיבוד מהלך הגירושין והרגשות הקשים שעורר, וכן התמקדות בציפיות ובשאיפות העתידיות של נתן לחייו כגון האפשרות ליצירת זוגיות חדשה. נתן הפסיק לאכול בלילה וגם התכיפות בה היה מתעורר בלילות פחתה.

לסיכום:

אם אתם סובלים מקשיי שינה, אל תתייאשו! לעיתים קרובות הסיבה נובעת ממתחים נפשיים ברי טיפול.

בשביל זה הקמנו את מעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם

אנו מציעים ייעוץ, טיפול ותהליכי שיקום. אנו שמים את הלקוח במרכז התהליך, ובהתאם לצרכיו מתכננים ובונים מעטפת רב תחומית שכוללת צוות של מומחים ואנשים מקצוע מנוסים מתחומי טיפול ושיקום שונים, במטרה לבנות סביבו "חליפה טיפולית ושיקומית" מותאמת אישית העוזרת לו בתהליך ההתמודדות.