נילי חן, מטפלת בשירות מעטפת

אצלנו במעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם, גישת הטיפול הינה משולבת ושואבת משיטות טיפול שונות, ביניהן CBT, במטרה לבנות "חליפה טיפולית ושיקומית" המתאימה עבורכם. לפרטים נוספים, לחצו כאן וצרו עימנו קשר.

C.B.T הן ראשי תיבות לטיפול התנהגותי קוגניטיבי (Cognitive Behavioral Therapy). למעשה, מדובר בגישה טיפולית רחבה ולא ספציפית, אשר מכילה בתוכה שיטות וכלים טיפוליים שונים ומגוונים, אך המשותף לכולם הוא עבודה על אלמנטים של מחשבות ותפיסת מציאות (קוגניציה) ואלמנטים התנהגותיים, זה לצד זה.

לפי גישה זו, ישנם קשרים הדדיים בין המחשבות שאנו חושבים, לפעולות שאנו נוקטים, ולרגשות שאנו חשים. למשל, אדם שחש מדוכא עשוי לחשוב שאין עוד תקווה והכל אבוד, מחשבה זו עשויה להוביל לצמצום פעילותו והסתגרות בבית, וההסתגרות עשויה לתרום בתורה לירידה במצב רוחו, כלומר, הוא יחוש מדוכא. מכאן, שאם נבחן את המחשבות, התחושות והפעולות, ונבין את ההשפעות ההדדיות שלהן אלה על אלה, ייתכן שנוכל לייצר שינוי.

כיצד נייצר שינוי?

הרעיון הכללי הינו ששינוי עשוי להתרחש ע"י חקירה משותפת, בה המטפל והמטופל בוחנים מחשבות ופעולות חלופיות לאלו ש'אינן תפקודיות', וכן מתבצע תרגול של פעולות אלו בחייו של המטופל, לצד בחינה משותפת של תוצאותיהן בשטח.

מתי נעשה שימוש ב-CBT?

טיפולי CBT משמשים לטיפול במגוון רחב של מצבים, ונמצאו יעילים לטיפול בהפרעות חרדה שונות, דכאון ועוד. כמו כן, טיפולי CBT הם לרב טיפולים קצרי מועד (מספר הפגישות בדר"כ מוגדר מראש בהתאם לפרוטוקול הטיפולי), ועל כן נושאים חן בעיניי מטופלים רבים.

יחד עם זאת, כדאי לעמוד גם על האשליה הטמונה בגישה טיפולית זו: לעיתים קרובות הטיפול הינו סימפטומטי בעיקרו, כלומר, מתרכז בהפחתת הסימפטום בגינו פנה המטופל, אך אינו מטפל בבעיה הרחבה יותר, אשר בגינה התפתח הסימפטום.

לדוגמא: אדם הפונה לטיפול CBT עקב נטייה לזלילת מתוקים בשעת לילה מאוחרת (הסימפטום), ובעקבות כך סובל מהשמנה, עשוי להגיע לתוצאה טיפולית בה הוא מפסיק לזלול ממתקים בלילה, ובעקבות כך לחוש הקלה משמעותית והטבה למשך תקופה. יחד עם זאת, לאחר זמן מה, הוא עשוי להתחיל לסבול מסימפטום אחר, למשל קושי להירדם. למעשה, שני הסימפטומים השונים עשויים לנבוע מגורם משותף עמוק יותר, כגון: מתח, קשיים בזוגיות, קשיים בעבודה, חרדת מוות או כל גורם אחר, אך הטיפול אינו מאפשר העמקה מספקת בהיבטים רחבים אלו בנפשו של המטופל, ועל כן, לעיתים הבעיה האמיתית לא באמת מטופלת.

אז מה עושים?

CBT היא גישה טיפולית בעלת הישגים משמעותיים, אך במקרים רבים עשויה להיות ממוקדת מדי ו'לפספס' את התמונה הגדולה. על כן, יותר ויותר מטפלים נוקטים בגישה משולבת, ועושים שימוש בכלים טיפוליים של גישת ה-CBT, לצד נקיטה בגישות טיפול דינמיות ומעמיקות יותר, ובהתאם לצרכי המטופל.

בהמשך לדוגמא הקודמת, טיפול המשלב גישות טיפוליות יוכל להציע הן חקירה מעמיקה של רבדים מודעים ולא מודעים, והבנת הדינמיקה הנפשית של האדם (אילו כוחות פועלים עליו, אילו חוויות עבר עיצבו אותו וכדו'), וזאת לצד התמקדות בהפחתת הסימפטומים (זלילת מתוקים לילית, קשיי הירדמות וכו') ע"י שימוש בכלי טיפול קוגניטיביים-התנהגותיים.

אצלנו במעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם, גישת הטיפול הינה משולבת ושואבת משיטות טיפול שונות, ביניהן CBT, במטרה לבנות "חליפה טיפולית ושיקומית" המתאימה עבורכם. לפרטים נוספים, לחצו כאן או צרו עימנו קשר.

צרו עימנו קשר

נשמח לקבוע אתכם פגישה ולעזור במציאת פתרון

צור קשר מאמרים
Sending