shutterstock_154036274
גיטי כבר לא שואלת שאלות , היא סתם יושבת בקצה המיטה ובוכה, היא ממש מרגישה איך הלב שלה עומד להתפוצץ –  כולם כל כך שמחים ואילו היא  …

הנה מוישי בעלה עסוק כולו בחדווה של מצווה, בארגון הברית של הרך הנולד, החדר שלה נראה כמו חנות פרחים,  אמא לא מפסיקה להתקשר ולשמוח אתה, וכך גם הגיסות החביבות. וגיטי?

גיטי מעולם לא הרגישה יותר עצובה, או יותר לבד לצורך העניין… כאילו מחיצה שקופה למחצה מוצבת בינה לבין כל העולם. כאילו היא יכולה לראות אותם והם לא יכולים לראות אותה. את הכאב שלה, את הפחדים, את הסבל.

רק לפני חמישה ימים גיטי ילדה בשעה טובה ומוצלחת בן, אחרי שתי בנות מקסימות ומתוקות. וכל מה שגיטי יכולה לחשוב עליו זה הרצון להעלם. היא זוכרת איך אצל שפרהלה הבכורה שלה, היא לא יכולה לעצור את עצמה מכמעט לרקוד ברחובות, האושר הציף אותה,  הזכות שהיא הרגישה להחזיק את התינוקת החדשה בידיים .הרועדות שלה הייתה מעל ומעבר לכל דמיון

ואילו עכשיו היא בקושי מסוגלת להסתכל על הבן המתוק שנועד לה, שרק פוער אליה מפעם לפעם, עיניים מתוקות ותמימות, כאילו שואל אותה ללא מילים ,

אמא מה עשיתי? למה את לא אוהבת אותי?

אני כן אוהבת אותך – גיטי רוצה לצעוק לו !

אבל אני גם עוד דברים..

אין לי כוח להחזיק אותך ,אין לי כוח לטפל בך, אני רק רוצה לשון.. אין לי כוח לחיים האלה בכלל.. מי מדבר על כוח לאהוב?

במקום כל זה היא לוחשת לו בשקט בשקט כשאף אחד לא שומע "מסכן שלי , יש לך אמא דפוקה…"

 

גיטי – כמו עוד 10% מנשים יולדות, סובלת מדיכאון לאחר לידה. 

 דיכאון לאחר לידה , מתחיל בדרך כלל,  בתחושת דכדוך המכונה – "baby blues”  מצב זה מתאפיין בשינויים חדים במצב הרוח, רגישות ופגיעות עם נטייה לבכי, תחושות של עצב, מועקה, חרדה, דאגנות יתר, ולעיתים תחושת בדידות קשה. הקושי והציפייה שהכל יהיה מושלם ונהדר גוררים תחושות של אשמה ובושה. אימהות שואלות את עצמן- אולי אני לא בסדר? אולי אני לא אימא מספיק טובה? למרות שמדובר באירוע משמח, לידת תינוק הנה משבר הגורם לשינוי חד בכל תחומי החיים. על האם ובעלה  לגייס מנגנוני הסתגלות והתמודדות כדי ליצור שווי משקל חדש. 50% עד 80% מהיולדות סובלות מדכדוך לאחר לידה .

 לרוב התסמינים יתחילו ביום הרביעי לערך לאחר הלידה, ויחלשו ביום העשירי – לרוב ללא טיפול של אנשי מקצוע. בניגוד למה שקורה בדיכאון שלאחר לידה, במצבים אלה אין פגיעה משמעותית בתפקוד. כ-20% מהסובלות מדכדוך לאחר לידה יפתחו דיכאון לאחר לידה.

 על פי מדריך האבחנות של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאים ( ה-DSMׂׂ(  צריכים להופיע לפחות חמישה מהסימפטומים הבאים, למשך שבועיים,  על מנת לקבוע אבחנה של דיכאון אחרי לידה:

 מצב רוח ירוד, במשך רוב שעות היום, כמעט כל יום. איבוד יכולת ההנאה והעניין ברוב התחומים, כמעט כל יום.

  • ירידה ניכרת, לא מתוכננת, במשקל ובתאבון.
  • קושי ניכר להירדם או לישון.
  • ירידה ניכרת בפעלתנות, או עלייה בה.
  • מחשבות על התאבדות.
  • עייפות וחוסר אנרגיה.
  • הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי, או אשמה.
  • חוסר יכולת לחשוב, להתרכז להחליט החלטות, כמעט כל יום.

אם את מזהה את עצמך או אחד מקרובייך באחד או יותר מהתסמינים הנ"ל , כדאי לפנות בהקדם האפשרי לעזרה פסיכיאטרית, טיפול נכון המתרחש בשלבים הראשונים, יכול לעצור את ההתדרדרות, ולהחיש חזרה לתפקוד מלא.

נ.ב המידע שלעיל לא מהווה תחליף להתייעצות עם פסיכיאטר.