מרפאת חווה, לטיפול רגשי לנשים במעגל הפריון, בביקור בציפור הנפש, להורים מתמודדים


ביום ראשון 17.6.
18 אירחנו בסניף תל אביב של ציפור הנפש את צוות "מרפאת חווה" לשם היכרות ובחינת אפשרויות לשיתופי פעולה.

מרפאת חווה, מהמרכז הרפואי שיבא, היא מרפאה פסיכיאטרית רב מקצועית לנשים סביב הריון ולידה. צוות המרפאה גילה עניין בעבודת המרכז, ויזם את המפגש המשותף. שמחנו להיענות לבקשה ולארח את הצוות שכולל פסיכיאטריות, פסיכולוגיות, עובדת סוציאלית, מטפלות באומנות ואחות.   

   ראשית סיפרנו על העבודה במרכז ציפור הנפש ובפרט בקן התל אביבי. דפי, מנהלת האיזור, סיפרה על מבנה הצוות, הבנוי ממלווי הורים ומדריכות שיקום. ועל אופי העבודה עם הורים מתמודדים,  הכולל מארג של אספקטים, השלובים זה בזה. מהתערבות שיקומית הנוגעת בשיפור תפקודי יום יום והשתלבות בקהילה, דרך הדרכת הורים הממוקדת יותר בעבודה מול הילדים וחשיבה על הקשר עימם וכלה בפן הלוגיסטי- תמיכתי המתמקד יותר סביב התנהלותו של ההורה מול גופים ומוסדות שונים. כאשר למעשה הליווי בכל מקרה יהיה בשאיפה לסייע להורה לעבוד על האספקטים השונים מתוך ראיית ההורות כאתגר בעל חשיבות מהמעלה הראשונה. דיברנו גם על שילוב של עבודת המלווים והמדריכות, והשילוב של עבודת חשיבה ושיחה לצד עבודה יישומית, עם הילדים ובלעדיהם. כל זאת כאשר ברקע נמצאות האפשרויות לשילוב וחיבור עם בני משפחה שונים, וגורמים מלווים נוספים. הכל מתוך חשיבה משותפת ובהתאם לרצונו של ההורה המלווה.

   צוות "מרפאת חווה" בתורן שיתפו אותנו בעבודת המרכז שלהן. הן סיפרו על עבודה סביב סיוע במקרים של שינויים הורמונליים אצל נשים, מצוקות וקשיים רגשיים הנוגעים לתחום זה. בנוסף סיוע במצבים של טרום לידה, הנוגעים לקושי רגשי, אובדן הריון, וכן במצבים שונים שלאחר הלידה ובפרט התמודדות עם דכאון שלאחר הלידה. כמו כן חלק ממטופלות המרפאה הן נשים שעברו "לידה שקטה" וזקוקות למקום לעבד את החוויה הקשה. פן נוסף הוא עבודה וליווי של נשים במצבי סיכון נפשי גבוה טרם הלידה ובמהלכה, וכן עבודה עם משברים פסיכוטיים אצל נשים לפני ולאחר הלידה. הטיפול במרפאה הוא רב מימדי, וכולל מענה תרופתי, מפגשים פרטניים, סיוע סוציאלי וחיבור עם גורמים שונים בקהילה, ומפגשים בקבוצות. המרפאה שייכת למערך הפסיכיאטרי של בית החולים ועובדת בשיתוף פעולה הדוק עם מחלקות הנשים.

     צוות המרפאה התרשם מעבודת צוות הציפור, ובמיוחד ניתן דגש לחשיבות העבודה השיקומית בתוך חיי היום יום עם ההורים הזקוקים לעזרה יישומית שכזו. אנו מצדינו התרשמנו מהשירות המקיף והטיפול המדויק לו זוכות נשים הנעזרות במרפאה, סביב קשיים בנושא מהותי כמו הריון ולידה. בחלק האחרון של הישיבה הועלו מספר דוגמאות למקרים בהם יכולנו למצוא ממשקים משותפים בין הצוותים. שוחחנו על זוג אשר צוות מרכז הציפור ליווה במהלך ההיריון, וכן על ליווי נוכחי של אם העומדת ללדת ועל ההתמודדויות שלה באספקטים שונים סביב חוויה מטלטלת זו, בפרט עלה נושא הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי בהריון. כמו כן דיברנו על הצדדים הבירוקרטיים וקשיים משותפים שאנו פוגשים מול מערכות שונות וגופים שונים, כמו למשל סוגיית הדיווח לרווחה כאשר אם מתמודדת עומדת ללדת. השיחה הייתה פורה ומעמיקה ואפשרה לנו לבחון שיתופי פעולה אפשריים בעתיד והפניות הדדיות.    

  שמחנו מאוד לארח את צוות המרפאה, והביקור אפשר לנו ליצור מוקדי שיתוף חדשים, ולהבין ולחדד אספקטים שונים בעבודה המגוונת והרחבה הנעשית עם הורים מתמודדים.

כתב: עמי ויזל, פסיכולוג, מלווה הורי בציפור הנפש תל-אביב"

20.06

                           

תגובה