חונכות1
"לא טוב היות האדם לבדו", כך מופיע בתורה, והדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בהתמודדות נפשית.

האדם הוא יצור חברתי מטבעו, לכן אין זה מפתיע שאנו נמצאים בחיפוש מתמיד אחר גירויים חברתיים – מסגרות בהן ניתן ליצור קשרים חברתיים כגון: לימודים, מקום עבודה, חוגים ועוד; פיתוח קשרים אישיים משמעותיים; השתייכות לקבוצות שונות המעניקות תחושת שייכות, זהות והזדהות, כגון: קבוצת אוהדי קבוצת כדורגל או קבוצת לאום דתי (יהודי/נוצרי…).

עבור חלקינו, פיתוח התחום החברתי אינו נתפס כמשימה מורכבת, ואף קורה בטבעיות רבה. אך מה קורה כאשר יצירת קשר עם אחרים הופכת לאתגר מתסכל?

חונכות2

עבור חלקינו, נושא מערכות יחסים, קשרים והתנהלות בחברה הוא נושא טעון שמהווה מכשול אמיתי – החל מהיכולת לזהות וליזום הזדמנויות ליצירת קשר, דרך אופני פנייה ותקשורת עם אחרים, ועד הקושי לשמר קשר עקב מתחים וקשיים שעולים במהלכו. בעצם, אנו מדברים על מצב של חוסר או פגיעה בכישורים חברתיים.

פגיעה משמעותית בכישורים חברתיים עלולה להתרחש בין היתר בעקבות התמודדות עם מחלה נפשית, בעיקר אם היא מתפרצת בגיל מוקדם בו כישורים אלו נרכשים ומתהווים. כמו כן, התמודדות נפשית בכל גיל עלולה לעורר נסיגה, הסתגרות ופגיעה בכישורים אלו.
חשוב לציין כי ליקוי בכישורים חברתיים אינו תוצאה של מחלה נפשית בלבד, ועלול להיגרם ע"י גורמים שונים נוספים, לדוגמא – ליקוי שמיעתי, הפרעת קשב וריכוז, דיסלקציה, חוסר בהתנסות ועוד.

חונכות3

מהי חונכות ומה תפקידה?

חונכות היא החיבור בין אדם המתמודד עם קשיים חברתיים לבין אדם אחר, אשר תפקידו לעזור בהקניית כישורים חברתיים, ולאפשר תרגול של כישורים אלו בתוך הקשר, תוך סבלנות והכוונה של התהליך. יש להדגיש כי מטרת קשר החונכות היא להוות מודל לתפקוד מוצלח בקשרים בינאישיים, ולעודד יצירת קשרים נוספים משמעותיים בחיי האדם.

מדוע חונכות עובדת כל כך טוב?

אנשים רבים הסובלים מבעיה בכישוריהם החברתיים מדווחים על תחושת בדידות, הרגשה כי אינם מובנים וכי הם מאבדים את יכולתם ליצור קשר משמעותי עם אחרים. תהליך החונכות מתמקד בראש ובראשונה ביצירת קשר, ולכן כבר מהרגע הראשון, מאפשר הפגה משמעותית של תחושת הבדידות, הגברת תחושת המובנות ועידוד יכולות וכוחות המצויים באדם.

חונכות4
כמו כן, ניתן לתאר דבר מה ייחודי באווירה הנרקמת בתהליך החונכות, המתאפיינת בתחושה של שיחה מזמינה ו"בגובה העיניים", שלעיתים מרגישה חסרה בתנאים של טיפול פסיכולוגי/פסיכיאטרי.

חשוב לציין כי חונכות מתאימה בכל גיל וגיל!

דוגמא לסגולות המדהימות של חונכות:

אבי, בן 30, מתגורר עם הוריו במרכז הארץ. מאז ומעולם התקשה ליצור קשרים חברתיים, ועם השנים הלך והסתגר בביתו, כאשר האנשים היחידים עמם עמד בקשר הם בני משפחתו, הפסיכולוגית והפסיכיאטר המטפלים בו. הצוות המטפל זיהה תחושת בדידות רבה אצל אבי, דמורליזציה ואף מחשבות אובדניות, והוחלט לחבר את אבי עם חונכת. אבי גילה חששות לקראת התהליך, אך כיוון שבתוך תוכו היתה כמיהה גדולה לקשר חברתי, החליט לתת לכך הזדמנות ולהיפגש עם החונכת.

אבי והחונכת נפגשו פעמיים בשבוע והחלו להכיר זה את זה. תחילה נפגשו בביתו של אבי, אך עם הזמן, ככל שגבר בטחונו, יצאו לבתי קפה ולסיבובים בקניון הקרוב. אבי שיתף את החונכת בקשיים עמם מתמודד, ובייחוד בחשש מפני דחייה אשר בעקבותיו נמנע מהיכרות עם אנשים. באופן הדרגתי, הועלה הרעיון כי אבי והחונכת יבקרו במועדון החברתי הקרוב לביתו, ויתרגלו יחד פניה לאחרים, אופני הצגה עצמית, מציאת משותף והעלאת הצעות לפעילויות משותפות. כמו כן, נבחנו יתרונות וחסרונות של יצירת קשר עם אחרים והוצעו כלים להתמודדות עם תחושת דחייה במידה שתעלה.

אבי פיתח בטחון בקשר החונכותי ובאמצעותו העז "לצאת החוצה" ולהיות פעיל יותר חברתית. במקביל, הקשר תרם לפיתוח בטחונו העצמי, כאשר אבי קיבל חיזוקים חיוביים מהחונכת על יכולות ועל כישורים אישיים שהציג – חוש הומור, הקשבה לאחר, העלאת נושאי שיחה מעניינים ועוד.

ככל שאבי התחיל להאמין יותר בעצמו ורכש כלים רבים יותר להתמודדות חברתית, כך יצר קשרים חברתיים נוספים מעבר לקשר עם החונכת. כמו כן, לאחר זמן מה, החלה לעלות בו גם שאיפה להכיר בת זוג.

בשלב מסוים, כאשר אבי הרגיש מוכן לכך, החלו אבי והחונכת תהליך של פרידה, תוך הדגשת ההישגים והרגעים המשמעותיים עבור שניהם בקשר. הפרידה התאפשרה מתוך מקום של צמיחה, כיוון שאבי לא נזקק יותר לליווי החונכת.
זוהי רק דוגמא אחת מתוך דוגמאות רבות לקשר הייחודי והמצמיח הנרקם בתהליך החונכות.

חשוב לציין כי תהליך החונכות, והחונך בפרט, מלווים בהדרכתו של איש מקצוע מנוסה בתחום בריאות הנפש.

בשביל זה הקמנו את מעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם

אנו במעטפת מחזיקים בהשקפה מערכתית המתייחסת להיבטים רבים ובלתי-מנותקים בין האדם לסביבתו, וביניהם: האדם, הפגיעה, המערכת המשפחתית והחברתית בה הוא חי והמערכת הקהילתית הרחבה יותר בה הוא מתפקד. מתוך ראייה זו מוצעים ייעוץ, טיפול ותהליכי שיקום הן למתמודד עצמו והן לקרובים הסובבים אותו, כאשר בין השירותים השונים מוצע ליווי של חונכות.

במעטפת אנו שמים את הלקוח במרכז התהליך, ובהתאם לצרכיו מתכננים ובונים מעטפת רב תחומית שכוללת צוות של מומחים ואנשים מקצוע מנוסים מתחומי טיפול ושיקום שונים, במטרה לבנות סביבו "חליפה טיפולית ושיקומית" מותאמת אישית העוזרת לו בתהליך ההתמודדות.

המאמר נכתב ע"י נילי חן, מטפלת בשירות מעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם.