shutterstock_515941546

מה אנחנו באמת יודעים על סכיזופרניה?

אחד מתוך 100 אנשים צפוי לסבול ממחלת הסכיזופרניה. כלומר, שיעור השכיחות של הסובלים ממחלה זו באוכלוסיה עומד על 1%.

מה אנחנו חושבים שאנחנו יודעים על סכיזופרניה?
רובנו שמענו שמועות מפחידות על מתמודדים תוקפניים או אלימים, הנתקפים ברעיונות מוזרים, דיבור מוזר או מחשבות
לא הגיוניות, אך האם אנו באמת מכירים את השלכותיה של המחלה הזו לעומק?!

למעשה, אדם שלא התמודד מעולם עם מחלות נפשיות בעצמו, לא באמת מודע לאופי המחלה ולתופעות הלוואי שלה. אפילו אנו, אנשי הטיפול המיומנים, נחשפים מדי יום לעשרות השלכות מדהימות עבור המתמודדים להם אנו מסייעים בתהליך השיקום. לצד ההתמודדות עם קשיי המחלה, חולי הסכיזופרניה נדרשים לתרץ ולהסביר את עצמם בכל פעם מחדש, ולהפריך את הסטיגמות והמיתוסים ההופכים אותם למקור לרחמים וחמלה. על מנת להבין קצת יותר את הסובלים מסכיזופרניה, אספנו את שבעת המיתוסים הנפוצים ביותר על הסובלים ממחלה זו, ובדקנו האם יש בהם אמת.

 

סכיזופרניה היא מחלה גנטית

נכון חלקית בלבד. המיתוס שמחלת הסכיזופרניה היא תורשתית, נכון רק בחלקו. אנשים להם קרובים בדרגה ראשונה עם סכיזופרניה, נמצאים בסיכון גבוה לסבול מהמחלה בעצמם, אולם קיימים מקרים רבים של סכיזופרניה ללא כל היסטוריה משפחתית. ההשלכה למעשה – במידה וידוע לכם על חולה בסכיזופרניה במשפחתכם הקרובה, כדאי לפקוח עיניים כדי לזהות את המחלה ולטפל בה כשהיא בשלבים ההתחלתיים.

סכיזופרניה= פיצול אישיות

shutterstock_298029116

 

לא נכון. אומנם נכון שמקור המושג סכיזופרניה הוא "נפש חצויה" (סכיזו- חצוי, פרנו- נפש), אולם אין זה אומר שהחולים בה הם בעלי יותר מאישיות אחת. למעשה, הסכיזופרניה הינה מחלת נפש כרונית, המופיעה באחוז קטן מן האוכלוסייה, ומשפיעה על כל אחד מתחומי החיים- מדפוסי המחשבה דרך ההתנהגות וכלה ברגשות הפנימיים.

אם אראה אדם הסובל מסכיזופרניה – מיד אזהה אותו.

לא נכון. קל להניח שחולי הסכיזופרניה מוזנחים, מדברים ומתנהגים מוזר  – אך למעשה מדובר בטעות מוחצת. רוב המתמודדים עם סכיזופרניה (ובפרט כאשר הם מאוזנים תרופתית) נראים ומתפקדים באופן רגיל לחלוטין. מרבית חולי הסכיזופרניה עובדים ומפתחים קשרים חברתיים לצד ההתמודדות האמיצה עם המחלה ונטילת התרופות. כאשר הם מטופלים היטב ונוטלים תרופות, הם נראים בדיוק כמו אנשים רגילים, כמונו וכמוכם.

אנשים עם סכיזופרניה – מסוכנים ואלימים
shutterstock_469141475

לא נכון, להיפך. בניגוד למחלות נפש אחרות דוגמת דיכאון או חרדות שהחולים בהן יעוררו את חמלתנו, כיום מחלת הסכיזופרניה תעורר אצלנו פחד ממשי מפני החולים ורתיעה מפניהם. אך ברוב המקרים, החולים במחלת הסכיזופרניה הם בוודאי יותר חריגים מאנשים בריאים, אולם רק לעיתים נוכל להבחין בהתנהגות חריגה בפועל. למעשה, רוב חולי הסכיזופרניה הם הרבה פחות מסוכנים מאנשים בריאים, הנוטים להתפרץ לעיתים קרובות (חולי הסכיזופרניה סובלים לעיתים קרובות מחוסר חשק ומוטיבציה לפעול, ולכן הם כמעט אינם מתפרצים ללא גבולות).

אנשים עם סכיזופרניה לא יכולים לתפקד בחברה
shutterstock_335846924

לא נכון. קיים מיתוס שמניח שחולי הסכיזופרניה הנוטלים תרופות אינם מסוגלים לתפקד בחברה באופן רגיל. מה האמת? ישנם חולים רבים המתפקדים כרגיל לחלוטין, ואיש אינו משער שהם חולי סכיזופרניה קשים. למעשה, רוב חולי הסכיזופרניה המטופלים כראוי באמצעות תרופות וטיפול תמיכתי משתלבים היטב בחיי החברה.

הסכיזופרניה נפוצה בעיקר בגברים

לא נכון. 1% מכלל אוכלוסיית העולם, הן הנשים והן הגברים, נאלצים להתמודד עם סכיזופרניה, ושכיחות התופעה קיימת בשני המינים באופן שווה.

רוב מקרי ההתאבדות הם חולי נפש

 לא נכון. אומנם מחשבות אובדניות מופיעות בקרב חולי הסכיזופרניה, אולם הרוב מגיעים דווקא מקבוצות אוכלוסייה אחרות. חולי הסכיזופרניה סובלים לעיתים ממחשבות אובדניות, אך הגורם העיקרי לתמותה שלהם הוא ריבוי בעיות גופניות ולאו דווקא התאבדויות.

אז מהי באמת הסכיזופרניה? על כך נרחיב בפירוט בכתבה הבאה

 

יש לכם שאלות נוספות? מעוניינים בייעוץ? ניתן לפנות ל"לב לנפש" בכל בקשה או שאלה.

מספרי טלפונים ופקס להתקשרות ולפניות

"לב לנפש"  – עם כל הלב לקול הנפש