נילי חן, מטפלת בשירות מעטפת.

כמעט כל אדם חווה תקופה בחיים בה הוא חש מתוסכל/ עצוב/ אובד עיצות/ מבולבל/ חרד ואינו בטוח כיצד עליו להתמודד עם תחושות אלו. זה יכול להיות סביב אירוע שלילי כמו פרידה מבן זוג, כישלון בלימודים, פיטורין או אובדן אדם יקר, וזה יכול לקרות גם סביב אירועים חיוביים כגון: חתונה, תחילת קריירה וכדו', אשר גם הם חבים בקרבם מתח, ציפיות גבוהות וחרדת ביצוע.

אנשים שונים מתמודדים באופנים שונים עם תחושות ממין אלו. למשל, אנשים נבדלים במידת ההתנסות שלהם עם תקופות קשות בעברם, כאשר אדם שחווה בעבר משברים שונים והתמודד עמם בהצלחה, עשוי לחוש בטחון רב יותר ביכולתו להתמודד עם משבר נוסף. ישנו הבדל מהותי אם מדובר במשבר ראשון לעומת משבר חוזר. בנוסף, אנשים נבדלים ביכולתם להיעזר, כאשר אדם אחד עשוי לפנות בעת צרה לעזרתם של חברים, בני משפחה ואף פעילויות שונות שמחזקות אותו, כגון: ספורט, ריקוד, בילוי עם חברים קרובים, ואילו אדם אחר עשוי להסתגר ולהתבודד ובכך להגביר את מצוקתו. אנשים שונים נבדלים גם ביכולתם לשתף אודות תחושותיהם, בין אם באופן מילולי או בכל אופן אחר, וכן עשויים להתקשות להביע לסביבתם כי הם עוברים כעת משהו קשה.

כיצד אפשר לדעת האם טיפול נפשי יעזור לי?

ובכן, כל אדם מחזיק בתשובה משלו לשאלה: אחד יפנה כאשר קצו כל הקיצים והוא כבר לא יודע מה יוכל לעשות, אחר יפנה משום שזקוק לשיתוף בקשיים, ואחר יפנה כדי להרגיש שהוא נוקט בפעולה אקטיבית על מנת לפתור את מצבו.

בגדול, מנסיוננו, ישנם מספר גורמים עיקריים המשפיעים על ההחלטה לפנות לטיפול:

  • מידת המצוקה והפגיעה בתפקוד – עד כמה האדם חש שהוא סובל ועד כמה התפקוד היומ-יומי שלו נפגע? האם הוא פועל כרגיל או שחדל מפעילויות שבעבר היה עושה? האם הולך לעבודה באופן סדיר? האם ממשיך להיפגש עם חברים או האם נוטה להסתגר? וכדו'. ככל שרמת המצוקה הסובייקטיבית גבוהה יותר, וככל שרמת התפקוד נפגעת, כך עולה צורך רב יותר בפנייה לטיפול.
  • מידת העיסוק בתחושה/מחשבה/אירוע – עד כמה האדם חש שהתחושה "משתלטת" עליו? ככל שהאדם מתעסק יותר בנושא שמטריד אותו, הוא חש פחות פניות ויכולת לפעול ולהתפתח בתחומים אחרים. למשל, אדם שמוטרד מאוד מהמחשבה כי הוא "אפס" ולא יצליח בחייו, מסוגל פחות לבחון כיצד יוכל להתפתח ולהתקדם אל עבר מטרותיו. כמו כן, אישה שעסוקה מאוד במחשבה כי אינה יפה מספיק ולכן בן זוגה נפרד ממנה, תתקשה להכיר בן זוג חדש. מידת העיסוק בנושא מטריד תואמת את רמת המצוקה, כך שעיסוק רב גורם למצוקה רבה ולסבירות גבוהה יותר לפנות לקבלת עזרה בטיפול.
  • מידת הביטחון של האדם כי ביכולתו להתמודד עם המשבר באופן עצמאי – מידת הביטחון מושפעת מנסיון עבר, כיצד הצליח להתמודד אדם בעבר עם תקופה קשה? האם נזקק לעזרה חיצונית? ככל שאדם חש יותר בטחון ביכולת ההתמודדות העצמאית שלו, כך קטנה הסבירות כי יפנה לטיפול.
  • חוויה קודמת בטיפול – האם האדם היה בטיפול בעבר? האם החוויה היתה חיובית או שלילית? אדם שנעזר בטיפול בעבר וחווה חוויה חיובית סביר יותר שיפנה לטיפול בעתיד.
  • יכולת שיתוף וביטחון בזולת – אדם שחווה בעבר קשרים טובים עם אחרים והינו בעל חוויות שיתוף ופתיחות חיוביות עם הזולת עשוי להרגיש בנוח יותר לפנות לטיפול.
  • חשוב לציין שאנשים לא בהכרח פונים לטיפול רק ממקום של מצוקה. במקרים רבים, אנשים בוחרים ללכת לטיפול על מנת למקסם את יכולותיהם, להתעצם ולהתפתח, ודווקא ממקום של צמיחה.

ייתרונותיו של הטיפול

לטיפול נפשי ישנן יכולות מדהימות כאשר מתבצע כהלכה. במסגרתו ניתן לקבל תמיכה, ליווי וכן ניתן לבחון סוגיות שונות בחיי המטופל בעבר, בהווה ובעתיד ולהוביל שינויים משמעותיים תוך הפחתת מצוקה ולצד התפתחות וגדילה אישית. מטפל טוב לוקח בחשבון את מאפייניו האישיים של המטופל, הרקע בו גדל והתעצב וכן צרכיו ומטרותיו האישיות. כמו כן, המטפל יכול לעשות שימוש בטכניקות טיפול שונות בהתאם לכך. טיפול טוב מתבסס על קשר של אמון בין המטופל למטפל, המאפשר פתיחות, חשיפה, ביטחון, בחינה משותפת, התנסות וקבלה – אשר הכרחיים להנעת תהליכים ושינויים.

*בהמשך הכתבה מצורף שאלון בחינה עצמית הנוגע לרמת הדכאון, אתם מוזמנים לבחון את עצמכם*

אם אתם שוקלים לפנות לטיפול נפשי, חשוב שתבחנו עם עצמכם תחילה את הנקודות הבאות:

  • עקביות – טיפול נפשי הוא תהליך מורכב הדורש ברב המקרים התמדה לאורך זמן. כמה זמן? זה משתנה ממטופל למטופל, אבל בדרך כלל מדובר לפחות על כמה חודשים טובים. אם תחשבו על כך, כמה זמן נדרש לכם ללמוד מיומנות מורכבת?  כמה זמן נדרש לכם לפתח קשרים עמוקים עם חברים? כמה זמן לוקח לכם להרגיש בנוח במקום עבודה חדש? תהליכים לוקחים את הזמן הנחוץ להם.
  • מחויבות רגשית – טיפול נפשי כרוך בלא מעט התמקדות בקשיים ובמקומות כואבים. ישנם עליות וירידות ולרוב האנשים לא פשוט להתחבר למקומות האלו על בסיס שבועי. בנוסף, העבודה הנפשית נמשכת גם בין הפגישות, כאשר מחשבות ורגשות שעולים בטיפול ממשיכים ללוות אותנו. טיפול נפשי מורכב מבחינה זו, שכן מחד מטרתו להקל על המצוקה, ומאידך, תחושת המצוקה עשויה להיות מודגשת במהלכו. ניתן לזהות מהלך אופייני לטיפול נפשי: תחילה ישנה הקלה משמעותית מעצם שיתוף הקשיים עם אדם אחר, לאחר מכן, ככל שחלה התמקדות בקשיים המטופל עשוי לחוות תחושות תסכול. המטפל מצדו מחויב להיות שם לאורך כל הדרך, לתמוך ולהוות משענת אל מול הקשיים שעולים. מטפל מוצלח מסוגל לזהות נקודות חוזק רבות במטופל ולהדגיש יכולות שליטה ובחירה, ובכך מחזק את המטופל ויכולתו לפעול להשגת שינוי. אם תהיו סבלניים תצליחו לעבור את הרגעים הקשים בהתחלה ותוכלו לעבור חוויה משמעותית ומפתחת עד מאוד.
  • מידת הפתיחות ויכולת השיתוף – גם אם אתם לא מכירים את עצמכם כאנשים פתוחים ומשתפים, אל תמהרו לפסול אפשרות לטיפול נפשי. מטפל טוב יידע לעזור לכם לדובב את עצמכם ויתאים את עצמו לקצב שלכם. כמו כן, טיפול נפשי הוא מקום נהדר לעבוד על יכולות אלו ולהשתפר בהן, ומי יודע, אולי תמצאו את עצמכם נהנים לשתף קצת מדי פעם חברים ובני משפחה, ותוכלו להיעזר בהם.

לסיכום

לטיפול נפשי יש יכולת גדולה לתרום לכם, אך כדאי לבחון עם עצמכם האם אתם פנויים ומוכנים להשקיע בתהליך הטיפול על מנת ליהנות מפירותיו.

לחצו כאן כדי להוריד את שאלון בחינה עצמית הנוגע לרמת הדכאון אתם מוזמנים לבחון את עצמכם

בהצלחה!