מה זה ניהול מחלה והחלמה, למי מיודעת הההתערבות?

ניהול מחלה והחלמה הינה התערבות שיקומית שמטרותיה הכלליות הן לעזור למתמודדים עם פגיעה נפשית להשיג מידע ולפתח מיומנויות המסייעות להם לצמצם את השפעות המחלה על חייהם, ובתוך כך להציב ולהשיג יעדים אישיים המשמעותיים עבורם.

ההתערבות מורכבת מתוכנית מקיפה הכוללת מרכיבים שונים:

  • מידע לגבי המחלה ואופן הטיפול בה
  • אסטרטגיות המקדמות בחירה ושימוש יעיל בתרופות
  • דרכי התמודדות עם דחק וסימפטומים
  • הכשרה במיומנויות חברתיות
  • ההכנת תוכנית למניעת הישנות המחלה.

ההתערבות כוללת שימוש בטכניקות התערבות שמקדמות את יישום התכנים כמו התערבויות פסיכו-חינוכיות, קוגניטיביות-ביהביוריסטיות ומוטיבציוניות.

כיצד ועם מי מיישמים את התוכנית?

תוכנית ההתערבות מבוססת על חוברות עבודה מובנות הניתנות לכל משתתף. ההתערבות מתקיימת במסגרת מפגשים אישיים או קבוצתיים הנמשכים כשעה, לרוב פעם בשבוע. משך ההתערבות היא בין 6 ל-10 חודשים. בחלק מהמפגשים, לצד המשתתפים הרגילים, נעשה שילוב של "אדם משמעותי" נוסף שמשמש כשותף להתערבות או כתומך בזמן שבין המפגשים. ה"אדם המשמעותי" יכול להיות בן משפחה, חבר או מטפל חיצוני. ההתערבות מונחית על ידי אנשי מקצוע ולאחרונה משולבים גם צרכנים נותני שירות כמנחים.

אנו גאים להשיק את "מעטפת" – חליפה טיפולית שיקומית במחיר נגיש. מענה אינטגרטיבי לכול אדם שחש צורך לבצע שינוי בחייו וזקוק לסיוע ותמיכה בסלילת הדרך לעבר השינוי.
Posted by ‎שלו – טיפול ושיקום‎ on Sunday, April 24, 2016

תכני ההתערבות

ההתערבות כוללת תשעה פרקים:

  1. אסטרטגיית ההחלמה. הפרק עוסק במשמעות ההחלמה ממחלת נפש, תוך דיון מעמיק על הדרך בה אנשים מגדירים את ההחלמה ואת הצבת המטרות האישיות.
  2. עובדות מעשיות על מחלות הנפש. הפרק שוטח מידע מקיף והכרחי על מחלות הנפש העיקריות: סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ודיכאון.
  3. מודל פגיעות ביולוגית, דחק ואסטרטגיית טיפול. הפרק מציג מודל להבנת טיבן של ההפרעות הפסיכיאטריות כולל גורמים העשויים להשפיע על מהלך המחלה.
  4. בניית תמיכה חברתית. הפרק דן בדרכים בהם המתמודד יכול להרחיב את התמיכה החברתית בחייו, ולזהות בה את אחד המשאבים להפחתת לחץ והישנות המחלה.
  5. שימוש אפקטיבי בתרופות. הפרק מיידע אודות התרופות הפסיכיאטריות. השפעותיהן, יתרונותיהן וחסרונותיהן. כמו כן, מוצגות אסטרטגיות לניצול מרבי של ההשפעה הרצויה של הטיפול התרופתי.
  6. הפחתת הסיכויים להישנות המחלה. הפרק דן באסטרטגיות להפחתת הסיכויים להישנות הסימפטומים של המחלה, תוך זיהוי מצבי לחץ וסימני אזהרה.
  7. התמודדות עם לחץ. הפרק עוזר לזהות סוגים ואופנים שונים של לחץ וכן תגובות רגשיות וגופניות להופעת לחץ. בנוסף, הפרק מציע דרכים שונות להתמודדות אפקטיבית עמו.
  8. התמודדות עם סימפטומים. הפרק מציג אסטרטגיות להתמודדות עם בעיות נפוצות וסימפטומים שהינן חלק אינטגראלי מחיי היום יום, תוך כדי הקניית כלים וגישות לניהול ופתרון בעיות.
  9. השגת מענה לצרכים בתחום בריאות הנפש. הפרק מספק מבט-על אודות מערכת בריאות הנפש, לרבות שירותים שונים, תכניות ומודלים. כמו כן, ניתן מידע רלוונטי שיסייע למתמודד להעריך נכונה איזה שירות מתאים לו ואף זיהוי דרכים לסנגור עצמי.

תוצאות

המחקרים האחרונים בתחום וההבנות שהושגו עד כה, תומכים ביעילות ההתערבות השיקומית סביב ניהול המחלה, תוך שיפור משמעותי בהפחתת הסימפטומים והישנות המחלה, וכן הקניית כלים וידע אודות המחלה והשלכותיה. שימוש יעיל ומקצועי בגישת ההחלמה מאפשר למתמודדים עם מחלות נפשיות לבנות גשרים המחברים אותם מחדש לעולמם הרוחני, לציפיותיהם מעצמם ולחברה בכללותה. כל זאת לצד התמודדות עם הסטיגמה שדבקה בהם ברבות השנים.

סיכום

שימוש מקצועי בתכנית ההתערבות מסייע בידי המתמודדים לרכוש כלים אדפטיביים לניהול מחלתם.

"נכי הנפש יכולים להפוך למומחים ביחס לעצמם, לקבל מחדש שליטה על חייהם ולהיות אחראים למסע שלהם להחלמה.. ההחלמה אינה מתייחסת לתוצר הסופי או לתוצאה. החלמה היא תהליך של שינוי בו אדם מקבל את המגבלות שלו, ומגלה עולם חדש של אפשרויות.." (פטרישיה דיגן/ מתוך: החלמה וקשר התקווה)

המאמר נכתב על ידי מנהלת הוסטל בית מרחבים, חברת שלו, עו"ס מירית ברזי.