הפרעת אישיות

נילי חן, מטפלת בשירות מעטפת.

אצלנו בשלו – טיפול ושיקום ממוקד אדם, אנו מטפלים באנשים עם הפרעת אישיות גבולית במטרה לבנות "חליפה טיפולית ושיקומית" המתאימה עבורכם. לפרטים נוספים, לחצו כאן וצרו עימנו קשר.

ע"פ DSM-IV (ספר אבחון פסיכיאטרי) הפרעת אישיות מתבטאת בדפוס מתמשך של חוויה פנימית והתנהגות אשר סוטה באופן ניכר מהציפיות ומהנורמות התרבותיות. דפוס זה מתבטא בשניים או יותר מהתחומים הבאים:

  • קוגניציה – תפיסה ופרשנות של עצמי, אנשים אחרים ומאורעות שונים
  • רגש – טווח, עוצמה, מותאמות התגובה הרגשית
  • תפקוד בינאישי
  • שליטה על דחף

הדפוס המתמשך הינו יציב ונוקשה ומשתחזר בטווח רחב של מצבים חברתיים ואישיים, וכן מעורר מצוקה נפשית משמעותית או ליקוי בתפקוד החברתי, התעסוקתי או בתחום תפקוד משמעותי אחר. מדובר בדפוס יציב וממושך, אשר ניתן לזהות את הופעתו לפחות מתקופת ההתבגרות או הבגרות המוקדמת, וכן לא ניתן לקשר דפוס זה למחלה נפשית או פיזית אחרת, או לשימוש בחומרים כגון אלכוהול או סמים.

סוגים של הפרעות אישיות

  • קיימות הפרעות אישיות בעלות מאפיינים שונים, ונוטים לחלק אותן לשלושה אשכולות, ע"פ מאפייניהם העיקריים :
  • אשכול A כולל הפרעות מוזרות או אקצנטריות, המתאפיינות בעיוותי חשיבה ובהתנהגות ביזארית – הפרעת אישיות פרנואידית, סכיזוטיפלית וסכיזואידית.
  • אשכול B כולל הפרעות אמוציונליות, דרמטיות וחסרות יציבות – הפרעת אישיות גבולית, היסטריונית, נרקיסיסטית ואנטי-סוציאלית.
  • אשכול C כולל הפרעות המתאפיינות בחרדה, חוסר בטחון והמנעות – הפרעת אישיות תלותית, נמנעת וטורדנית-כפייתית.

חשוב לציין כי אופני הביטוי של כלל הפרעות האישיות עשויים להופיע בדרגות חומרה שונות, כלומר, עוצמת התסמינים נעה על רצף ומשתנה בין אדם לאדם. המדד העיקרי הוא מידת המצוקה הנפשית והפגיעה התפקודית אשר חווים האדם ו/או סביבתו.

דיכאון ילד

מהי הפרעת אישיות גבולית?

הפרעת אישיות גבולית, או באנגלית: Borderline Personality Disorder, היא בין הנפוצות שבהפרעות האישיות, ושכיחותה באוכלוסייה הכללית היא כ-2%. ההפרעה מתאפיינת באימפולסיביות, חוסר יציבות במערכות יחסים בינאישיים, חוסר יציבות בדימוי העצמי ובזהות העצמית וכן במצבי רוח משתנים ולא יציבים.

ממה בעלי הפרעת אישיות גבולית סובלים ?

  • חילופים חדים במצב הרוח
  • מערכות יחסים מאוד מורכבות עם זולתם, כאשר הם עלולים לנוע במהירות בין האדרה והערצה (אידיאליזציה) ברגע אחד לבין זלזול והפחת ערך (דבלואציה) ברגע הבא.
  • מרכיב משמעותי של חרדת נטישה, אשר מעורר מאמצים קיצוניים להימנע ממצבים בהם עלולה להחוות דחייה.
  • סגנון חשיבה נוקשה ומפצל, כלומר הנטייה לחשיבה קיצונית של שחור או לבן, טוב או רע, ללא טווח ביניים.
  • אימפולסיביות עשוייה להתבטא בהתפרצויות כעס, בזבזנות, התנהגות מינית לא מרוסנת, התמכרות לחומרים, נהיגה פרועה, אכילה מוגזמת ואף התנהגות אובדנית ופגיעה עצמית.
  • לעיתים עלולים להופיע גם חשיבה פרנואידית ו/או תסמינים דיסוציאטיביים.

אופני טיפול

טיפול תרופתי – בדרך כלל מתמקד באיזון מצב הרוח, וכולל תרופות מייצבות מצב רוח אנטי דכאוניות ואנטי חרדתיות. הסערה הרגשית הגדולה עלולה להוביל לניסיונות פגיעה עצמיים, ואלו עלולים להוביל להתאשפזות בבי"ח פסיכיאטרי לשם קבלת עזרה ממוקדת ומיידית.

טיפול נפשי – הפרעת אישיות, בשונה מהפרעות פסיכיאטריות אחרות, מתבססת על תכונות אופי יציבות ונוקשות, ועל כן מאתגרת לטיפול. הטיפול מאתגר פעמיים – פעם אחת בשל הקושי לשנות תכונות המוטבעות עמוק באופי האדם, ופעם נוספת בשל הקושי של מטופלים בעלי הפרעת אישיות גבולית להתמיד בטיפול. קושי זה נובע מסערת רגשות מתמדת ומהנטייה להחלפה מהירה בין אידיאליזציה ודה-ולואציה בקשרים בינאישיים, וביניהם כמובן גם הקשר הטיפולי.

במקרה זה, חלק משמעותי בעבודה הטיפולית הינו בניית אמון ויציבות בקשר הטיפולי, אשר יהווה מודל חיובי לקשרים נוספים בחיי המטופל. לשם כך, הטיפול מתמקד פעמים רבות בדפוסים המתרחשים בחדר ב'כאן ועכשיו' – חילופי מצב רוח קיצוניים, תגובות קיצוניות, נטייה 'לברוח' ולתקוף כאשר עולים קשיים ועוד. בעוד שקיימים טיפולים שונים ייעודיים להפרעת אישיות, והפרעת אישיות גבולית בפרט, רכיב זה הינו משמעותי ביותר ומתקיים ברובם.

בנוסף, מטרות טיפול נוספות הינן הפחתת המצוקה הרגשית ומניעת נסיונות פגיעה עצמית, לצד יצירת שיפור באיכות החיים והרווחה הנפשית של המטופל.

חשוב לציין כי טיפול בהפרעת אישיות בדרך כלל מצריך התמדה לאורך זמן ממושך, וזאת בשל האתגרים הרבים עמם נאלץ להתמודד. יחד עם זאת, קיימות עדויות מחקריות ליכולת הצלחתו.

בשביל זה הקמנו את מעטפת – טיפול ושיקום ממוקד אדם

אנו מציעים ייעוץ, טיפול ותהליכי שיקום. אנו שמים את הלקוח במרכז התהליך, ובהתאם לצרכיו מתכננים ובונים מעטפת רב תחומית שכוללת צוות של מומחים ואנשים מקצוע מנוסים מתחומי טיפול ושיקום שונים, במטרה לבנות סביבו "חליפה טיפולית ושיקומית" מותאמת אישית העוזרת לו בתהליך ההתמודדות. לפרטים ניתן ליצור קשר.