יום למידה לחברי צוות ציפור הנפש בנושא התערבויות הורה-ילד

מרכז ציפור הנפש, להורים מתמודדים

ציפור הנפש פרסה כנפיה והיא הולכת ונוסקת, אך גם דוגרת ומעמיקה- בשבוע שעבר נאספנו, חברי הצוותים מהמרכזים השונים בארץ, וקיימנו את יום הלמידה הראשון במתכונתו החדשה.

יום הלמידה זה עסק בהתערבות הורה-ילד, התכנסנו בסניף תל-אביב של ציפור הנפש, ואחרי קפה מעורר וכיבוד יכולנו להתחיל את הלו"ז הצפוף של יום זה.

ראשונה הרצתה גלית סנה, מנהלת ציפור הנפש בשרון: רקע תאורטי על דיאדת הורה- ילד בדגש על הורים מתמודדים. גלית הסבירה מושגים של וויניקוט: מתלות לעצמאות, מרחב משחקי, היכולת להיות לבד, אם טובה-דיה, עצמי אמיתי-עצמי כוזב. אותם קישרה אותם למחקרים עכשוויים מתחום בריאות הנפש ובאמצעות רקע תיאורטי עשיר זה, התייחסה לאוכלוסיית ההורים המתמודדים המלווים על-ידנו וכיצד הקשר הורה-ילד, עלול להיות מושפע מהתמודדותם עם קושי הנפשי.

שניה הרצתה מאיה שפילמן, פסיכותרפיסטית, מלווה הורית בציפור הנפש תל-אביב. מאיה דיברה על התערבות דיאדית- גישה ודרכי התערבות. גם בהרצאה זו היה שילוב של תיאוריה ופרקטיקה. מאיה תיארה התערבות זוגית שקיימה, בלעדיה לא היו מגיעים לפריצת דרך משפחתית שאירעה בעקבותיה. כתוצאה מכך התאפשרה התקדמות גדולה בתהליך השיקומי עם בן הזוג המתמודד. מאיה הנחתה אותנו לגבי העקרונות החשובים בהתערבות דיאדית, הקושי בהורות הקשור למחלות נפשיות והשפעתו הרגשית האפשרית על ילדי המתמודדים. בנוסף, הסבירה על מודל מבוסס מנטליזציה באוריינטציה פסיכואנליטית-התייחסותית לטיפול בהפרעות יחסים בילדות. בסוף הרצאתה, הדגישה מאיה את החשיבות בשיתוף ההורה ובחשיבה על היתרונות והחסרונות לפני ההתערבות הדיאדית וכן על חשיבות מסגרת ההתערבות.

לאחר ארוחת צהריים שהיתה גם תרומה לקהילה (כיבוד מעמותת שכולו טוב) התיישבנו לשמוע את חוויותיה של אבלין, בת לאם מתמודדת, שהגיעה לספר את סיפור חייה. אבלין נעזרה בשאלותיה של דפי קורן, מנהלת ציפור הנפש תל-אביב, על מנת לספר את סיפורה. היה זה מפגש מרגש, בו עלו שאלות רבות מצוות הציפור באשר להתמודדות שלה כבת של מתמודדת, תפיסותיה וחוויותיה בתור ילדה וכיצד ילדות זו משפיעה עליה גם היום. על אף שנות ילדותה המורכבות, בהן נאלצה להתבגר בטרם עת ולדאוג לעצמה במובנים מסוימים ואף לאמה, אך גם ללא קשר אליהן, אבלין היא אישה צעירה ומרשימה, בעלת כוחות ויכולות להתקדם בחייה. אנו מודים לה על ההזדמנות החשובה שהעניקה לנו.

בפעילות האחרונה ביום זה, התחלקנו לשתי קבוצות: מלווי הורים  ומדריכות שיקום. הקבוצה האחת הונחתה על-ידי דפי ועומר ארבל, מנהל ציפור הנפש ירושלים, והשניה הונחתה על-ידי עדי כחלון, מנהלת ציפור הנפש בשפלה וגלית. בשתי הקבוצות ניתנו תיאורי מקרה הנוגעים לליווי של הורים וילדים והדיון נסוב על אפשרויות התגובה הנתונות לרשות המדריכה או המלווה במקרים אלו.

לסיכום, היה זה יום עמוס ומרתק אשר שילב בין תיאוריה לפרקטיקה ובאמצעו גם מפגש מרגש ומעורר השראה.

נתראה ביום הלמידה הבא!

 

כתבה: נועה ברזניק, מלווה הורית בציפור הנפש תל-אביב.


20180415_093551
20180415_095210 20180415_113938 20180415_124915 20180415_124946 20180415_134221

תגובה